Berekenautokosten.nl | Transparant vergelijk van autokosten

Wat is BPM?

De BPM, oftewel (Wet op de) Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen, is een belasting die moet worden afgedragen bij aanschaf van een nieuwe auto of een geïmporteerd voertuig uit het buitenland. De BPM schrijft in 17,5 jaar tijd – niet lineair – af naar nul (zie grafiek).

CO2-uitstoot bepalend voor BPM

De CO2-uitstoot of emissie van een voertuig is van grote invloed op de hoogte van het BPM bedrag. Hoe hoger de uitstoot binnen een bepaalde categorie (bijvoorbeeld benzine of diesel), hoe hoger het BPM tarief.

BPM gevolgen luxe- en Amerikaanse auto’s

Het BPM bedrag is op zijn beurt weer van (soms grote) invloed op de catalogusprijs van de auto. Hierdoor kan het in de praktijk voorkomen dat, door nieuwe BPM maatregelen, een auto uit het hogere segment tot wel (tien)duizenden euro’s duurder wordt in aanschaf. De prijzen van bijvoorbeeld sommige Amerikaanse auto’s, zijn door hun relatief grote motoren en dito hoeveelheid CO2-uitstoot, de afgelopen jaren prijstechnisch gezien wel een keer over de kop gegaan.

Consequenties van importeren op de rest-BPM

Voor nieuwe, Nederlands geleverde auto’s ligt de BPM vast. Is een auto eenmaal op (Nederlands) kenteken gezet, dan hebben we weinig meer van doen met de (resterende of kortweg rest-) BPM. Echter, voor de import van gebruikte auto’s uit het buitenland, dient een zogenaamde rest-BPM te worden afgedragen.  De hoogte van de rest-BPM wordt bepaald aan de hand van de BPM afschrijving.

 

 

 

Jonge importauto’s interessant voor BPM

In bovenstaande grafiek is te zien dat de BPM afschrijving in het begin het snelst verloopt. Het kan BPM technisch dus interessant zijn om een jong gebruikte auto te importeren uit het buitenland. Zo zijn de zogenaamde Jahreswagens populair in het hogere, zakelijke segment.

Vooral wanneer auto’s met veel (BPM dragende!) opties zijn uitgerust, kan het verschil met een vergelijkbaar Nederlands exemplaar door gebruikmaking van een gunstige BPM bepaling behoorlijk oplopen.

Er zijn bedrijven die zich specialiseren in de afwikkeling van de import van dergelijke auto’s. Het feit dat een jonge, geïmporteerde auto een nieuw kenteken krijgt en daardoor nauwelijks van een nieuw, origineel Nederlands geleverd exemplaar valt te onderscheiden, wordt door velen als een bijkomend voordeel beschouwd.